Rodrigo Uribe

  • Associate Professor
    Academic Training
  • Ph.D. in Mass Communication, University of Sheffield, Sheffield, England.
    Master of Arts Political Communication, University of Sheffield, Sheffield, England.
    Psychologist and Licensed Psychologist, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.

Publications in Magazines with Editorial Committee
2020 (Forthcoming) / Varying the Number of FOP Warnings on Hedonic and Utilitarian Food Products: Evidence from Chile / Journal of Food Products Marketing -
2017 / Quién está Dispuesto a Recomendar una Marca en Chile / Revista Marcas y Marketing -
2017 / Comparing children's explicit and implicit understanding of advertising and placement on TV / International Journal of Advertising - Vol. 36, No. 6
2016 / Sidedness, commercial intent and expertise in blog advertising / JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH - Vol. 69, No. 10
2016 / Separate and joint effects of advertising and placement / JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH - Vol. 69, No. 2
2014 / Audiencias infantiles y comunicación de marketing: ¿Por qué el foco del debate debería dejar de estar solo en la publicidad tradicional? / Revista Marcas y Marketing -
2013 / Exemplars' impacts in marketing communication campaigns / JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH - Vol. 66
2013 / Evaluating the behavioral effect of junk food advertising and brand placement on children / ANNALS OF NUTRITION AND METABOLISM - Vol. 63
2013 / Food marketing, children and obesity in Chile. Evidence and challenges for regulation / Communication Research Trends - Vol. 32, No. 2
2012 / Comparative advertising effectiveness in Latin America: Evidence from Chile / INTERNATIONAL MARKETING REVIEW - Vol. 29, No. 3
2012 / Sample size in content analysis of advertising The case of Chilean consumer magazines / International Journal of Advertising - Vol. 31, No. 4
2012 / Un momento y ya volvemos"": un análisis de contenido de la publicidad infantil en la televisión chilena" / Comunicacion y Sociedad (Mexico) - No. 18
2011 / Store Brand and National Brand Promotions Attitudes Antecedents / JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH - Vol. 64, No. 3
2011 / Actitud y Credibilidad hacia la publicidad Post Terremoto
2011 / Cómo se comportan las audiencias en los megaeventos deportivos: la copa mundial de Fútbol Sudáfrica 2010 / No. 160
2011 / Looking for the audiences: The effect of using partial counterprogramming and a friendlier style of news presentation / INNOVAR-Revista de Ciencias Administrativas y Sociales - Vol. 21, No. 42
2010 / Cómo cambiaron las estrategias de marketing de las empresas en Chile tras el terremoto / No. 159
2010 / Dossier: información y catástrofe / Cuadernos de información - Facultad de Comunicaciones. Pontificia Universidad Católica de Chile (Impresa) - No. 26
2009 / Factores que influencian la pirateria de música digital desde Internet en Chile / Estudios de Administracion, Universidad de Chile - Vol. 16, No. 1
2009 / Gender, age and brand in children's Christmas request: A content analysis of Chilean children's letters to Santa. Género, edad y marca en los pedidos de regalos de los niños: un análisis del contenido de las cartas de los niños chilenos a Santa Claus. / INNOVAR-Revista de Ciencias Administrativas y Sociales - Vol. 19, No. 35
2009 / ¿Produce la crisis económica consumidores más racionales? / No. 157
2008 / Estereotipos de Género en la Publicidad: Un Análisis de Contenido de las revistas Chilenas. Gender stereotypes in advertising: A content analysis of Chilean magazines / Academia-Revista Latinoamericana de Administracion - No. 41
2008 / Las estrategias de mediación parental televisiva que usan los padres chilenos. Television Parental Mediation Strategies Used by Chilean Parents / Cuadernos de información - Facultad de Comunicaciones. Pontificia Universidad Católica de Chile (Impresa) - No. 23
2008 / El Product Placement como Herramienta Promocional / No. 155
2007 / La Efectividad de la intensidad de la Comparación y el tipo de anunciante en la publicidad / Vol. 9
2007 / Las audiencias de la franja presidencial chilena / Cuadernos de información - Facultad de Comunicaciones. Pontificia Universidad Católica de Chile (Impresa) - No. 21
2007 / Los Estudios de Opinión y su Influencia en las Preferencias de las Personas. The Influence of Opinion Polls on People's Preferences. / Psykhe - Vol. 16, No. 2
2006 / Análisis A La Vida Laboral y Familiar De Las Egresadas De Ingeniería Comercial De La Universidad De Chile
2006 / ¿Es sexista la publicidad Gráfica Chilena? Comparando evidencia internacional con la realidad chilena / No. 151
2006 / Buscando el Insight del Consumidor: Técnicas Proyectivas, Usos y Limitaciones / No. 153
2006 / Actitud parental hacia la publicidad infantil en Chile: el rol del GSE y de la dicotomía urbano - rural / Estudios de Administracion, Universidad de Chile - Vol. 13, No. 2
2006 / La influencia de la Publicidad Televisiva en los niños: ¿Qué sabemos del tema en Chile? / No. 152
2005 / Características de la publicidad infantil chilena en tiempos de mayor acceso a los medios y a los bienes de consumo / Cuadernos de Administracion - Revista Javeriana - Vol. 12, No. 2
2004 / The Tabloidization of British Tabloids / EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION - Vol. 19, No. 3
Books
2008 / Television y Opinion Pública
Book Chapters
2013 / Government strategic communication in the democratic transition of Chile
2007 / Brand placement como herramienta promocional
2007 / La emoción en la comunicación pública
Academic/Professional meeting Proceedings
2010 / Actitud y Credibilidad hacia la publicidad post terremoto
2007 / The influence of advertising on Children's request: The role of age and TV on the kid's bedroom
Columna de Opinión
Academic/Professional meeting Presentations
2017 / To Watch or not to Watch:Explaining the Determinants of Consumption of FIFA World Cup Matches on TV in Chile
2017 / Use of Celebrity Endorsement in Advertising: A Content Analysis of Chilean Graphic Media
2016 / Decoy Effect: Evidence from Chile
2015 / Effectiveness of Advertising in Blogs: Impact of Message Sidedness, Communicator Expertise and Advertising Intent
2015 / Decoy Effect: Evidence from related and subsitute products
2014 / Personalization of Politics in Chile: Examining the voters´perspective
2013 / Children's Implicit and Explicit Understanding of Advertising and Product Placement / Vol. 25
2013 / Is 1+1 more than 2? Cognitive, affective and behavioural effect of the combined use of advertising and placement of junk food on children
2013 / The separate and joint effect of advertising and product placement
2013 / Predicting the consumption of football matches on TV: Tha case of the FIFA world cup
2013 / Personalization of Politics in Chile: Examining the voters´ perspective
2011 / Can Comparative Advertsing Be Effective in Chile
2011 / The use of catastrophes as advertising appeal: Content and reactions to advertising following the earthquake in Chile on February 27, 2010.
2010 / The influence of Exemplars in Advertising.
2010 / Sampling in content analysis of advertising: the case of Chilean consumer magazines
2010 / Marketing Chilean Newscasts.
2009 / Business and advertising/design students' lay beliefs about how advertising works.
2009 / Business and advertising design students lay belief about how advertising works
2008 / Sample size in advertising: The case of news magazines.
2008 / The depiction of older people in Chilean Magazine Advertising.
2006 / Buscando el Insight del consumidor: Técnicas proyectivas en investigación cualitativa.
2006 / La Actitud de los padres hacia la publicidad que ven sus hijos.
2005 / Las Diferencias de Acuerdo a la Edad y el Género en las Peticiones de Consumo Infantiles.
2004 / La Intimización de la Comunicación Política desde la Perspectiva Psicológica
2004 / Are Soft Contents Good Predictors of Emotionality?
Others
2007 / Brand placement como herramienta promocional